Tuning

Označení TUNING jsme použili u autodráhových modelů FARO všude tam, kde lze použitím doplňujících dílů dosáhnout vyšších výkonů nebo atraktivnějšího vzhledu. V některých případech je pod označením TUNING dodávána na trh kompletní přestavba  například plastikové stavebnice na autodráhový model.

Obsah

JAKÉ JSOU MOŽNOSTI

U autodráhových modelů (v kategorii hobby autodráh) lze dosáhnout vyšší akcelerace při rozjezdu a při výjezdu ze zatáček,lze dosáhnout vyšší maximální rychlosti, lepšího brzdného účinku je tedy možné posunout brzdný bod. Rovněž je možné výrazně zvýšit stabilitu modelu při průjezdu zatáčkou. V neposlední řadě lze snižovat pasivní odpory výměnou ložisek, náhradou kovových os za uhlíkové apod.

[zpět na obsah]

ZVÝŠENÍ VÝKONU

Nejjednodušším způsobem je výměna motoru za silnější. U některých modelů FARO byly a jsou montovány motory NORMAL (například ICM-Igarashi, nebo Motraxx se zlatým pláštěm) 12V/12 000 ot./min. Tyto motory je možné nahradit motory SUPER katalogové číslo 622 (Motraxx 12V/20 000 ot./min), které mají vyšší kroutící moment díky jinému vinutí kotvy. Mají rovněž odolnější uhlíky a kovová ložiska, jiný je i plast zadního víka motoru. Do držáku pohonu modelů Favorit je nutné tyto motory montovat společně s distančními podložkami katalogové číslo 628. Lze tak nahradit i původní motory Mabuchi (díky jinému plášti motoru zde podložky nemusely být). Všechny tyto motory jsou typ 130.

 

  

Postup při zvyšování výkonu Favoritu pomocí montáže motoru SUPER a magnetu .

 

Rovněž u nových modelů FARO je možné standardně montované motory nahradit silnějším, nedoporučujeme však tuto úpravu v případě, kdy auta jezdí po krátkém okruhu nebo kdy s nimi jezdí převážně menší děti. U některých typů modelů (veteráni) je použití silného motoru spojeno s radikální změnou jízdních vlastností a je nutné eliminovat buď klopný moment v zatáčkách snížením těžiště, s přidáním zátěže nebo s použitím magnetů.

Zvýšení výkonů je možné i změnou převodového poměru (do rychla, do pomala), kdy můžeme dosáhnout buď vyšší rychlosti, nebo vyšší akcelerace vhodnost změny je ale nutné posoudit i s ohledem na charakter okruhu.
Modely FARO jsou standartně osazeny pastorkem s 8mi zuby ze (zinkové) ZnAl slitiny. Pokud je později montován například (mosazný) Ms pastorek (od firmy MP-JET Ms 9 zubů), je nutné přizpůsobit zubovou vůli oddálením talířového kola od pastorku (tzn. u kolmého převodu FARO nebo Gonio). U modelů FARO s čelním převodem je nezbytné respektovat návod k autu, kde je uvedena možná kombinace pastorků a čelních ozubených kol.

[zpět na obsah]

ZLEPŠENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ

U autodráhových modelů je několik způsobů, jak dosáhnout vyšší akcelerace, lepšího brzdného účinku a vyšších rychlostí při průjezdu zatáčkou. Po použití silnějšího motoru může dojít ke zlepšení brzdného účinku, ale pokud je současně změněn převodový poměr, nemusí být tato změna výrazná. U modelů Favorit lze však montáží držáku s magnetem FeNdB (katalogové číslo 629) dosáhnout výrazného zlepšení všech parametrů. Tento komplet je možné namontovat i na starší verze s motorem Mabuchi. Modely Favorit mají podvozek na principu plovoucího vodítka, kdy je celý držák pohonu otočný kolem zadních ložisek a je při akceleraci přitlačován k dráze. Tento efekt se použitím magnetu výrazně zlepší, je ale nutné použít správně seřízené a pouze málo napružené stírací kartáčky. Použitím magnetu se výrazně zvýší grip záběr kola na dráze (přilnavost pneumatik).

U některých modelů FARO je zvyšování přítlaku možné změnou polohy magnetů. Přesný popis je vždy u konkrétního modelu. Při vyjímání a zpětné montáži magnetů je nutné kontrolovat polaritu magnetických pólů.

Dostáváme se k nejdůležitější zásadě při používání autodráhových modelů. Jakékoliv úpravy se míjí účinkem, pokud auta jedou po zaprášené dráze, mají ojeté pneumatiky (tzn. menší průměr) nebo jsou i pneumatiky znečištěné. Styk kola s vozovkou probíhá na malé ploše v mnoha bodech. Počet těchto bodů byl u autodráhy FARO výrazně zvýšen úpravou forem pro výlisky dráhy. Současný jemně drsný povrch umožňuje mnohem vyšší adhezi podmínkou je ovšem již zmíněná čistota dráhy. Dráhu nejlépe očistíme vlhkou utěrkou z mikrovlákna, pneumatiky zbavíme nečistot přejetím kola po cca 10 cm dlouhém pruhu izolepy.

 

 

 Stavebnice interier je velmi jednoduchá a obsahuje také čiré zasklení.

 

Dalšími možnostmi jak zlepšit jízdní vlastnosti mohou být úpravy karoserie a podvozku (snížení těžiště). U Favoritů je možné nahradit tmavé zasklení čirým a lehkým výliskem (blistr) , který je dodáván společně s interiérem (katalogové číslo 211). Při stavbě interiéru se řídíme přiloženým návodem, vzhledem k tomu, že je zapotřebí používat barev a vteřinového lepidla, není tato úprava autodráhového modelu vhodná pro úplné začátečníky. Interier je možné použít i do modelů Pick-up Free Style. Snížení těžiště je však možné i dovážením podvozku o cca 10g. S tímto zvýšením hmotnosti se výkonný motor vypořádá, zlepší se vlastnosti při průjezdu zatáčkou. Dovážení je individuální úprava a je nutné postupně zátěž zvyšovat a současně provádět jízdní zkoušky.

[zpět na obsah]

PŘESTAVBA MODELŮ

Pro majitele české autodráhy byly v minulosti vyrobeny limitované série modelů Audi TT-R ze závodů DTM. Jedná se o celkovou přestavbu plastikových stavebnic v m. 1:32 firmy Revell (Easy Kit). Byl použit motor SUPER (katalogové číslo 622), převody FARO SRC (katalogové číslo 618), vodítko katalogové číslo 603 a upravený držák pohonu katalogové číslo 607.
Původní disky byly doplněny brzdovými kotouči a pneu katalogové číslo 611. Karoserie byla upravena použitím nových montážních sloupků. Servis těchto modelů je tedy nadále možný.

Stejný postup je použit i u modelů Ferrari Challenge (opět Revell, Easy Kit, 1:32 katalogová čísla FARO 353, 354, 357, 358). Je použita jiná úprava podvozku, menší přední pneu katalogové číslo 610 (zadní katalogové číslo 611) a především nové vodítko FARO/32-V1 (katalogové číslo 605). Také tyto modely jsou doplněny potřebnými drobnými díly a jsou rovněž dodávány v sérii TUNING. Díky kolmému převodu je i zde možná další úprava změnou pastorku. Demontáž modelu je popsána v návodu. Modely jsou dodávány v obalech FARO s upřesněním, že jde o přestavbu (tzv.transkit).

Pro všechny modely FARO jsou připravovány další tuningové sady, které budou představeny v rubrice AKTUALITY (například držáky ložisek, nové převody, uhlíkové osy, magnety).

[zpět na obsah]

OPTICKÝ TUNING FAVORIT

I když se modely favoritů v měřítku 1:28 dodávají několik let, jejich obliba neklesá. Je to spojeno i s tím,že mnoho skutečných vozů stále jezdí a mnoho z nich prošlo tzv. optickým tuningem . Pro příznivce těchto modelů připravujeme sadu spoilerů a doplňků, které společně s novými disky umožní stavbu originálního vozu. Tyto úpravy jsou spojeny i s přelakováním modelu, se snížením podvozku a s dalšími zásahy, které však vyžadují určitou modelářskou praxi (proto vedle stavebnic nabídneme i limitované série hotových modelů). K tomuto tématu se vztahuje i model Favorit Roadster MTX 1:28, který je rovněž nabízen jako hotový nebo KIT.

 

 

Favorit MTX Roadster je možné zakoupit jako stavebnici nebo jako sestavený.

 

Podobně jako ve skutečnosti i SRC Favorit Pick-up Free Style vznikl doplněním karoserie o výlisky nástavby pick-upu, který byl několik používán při okruhových závodech. Ačkoliv se jedná o opravdu volnou variaci na dané téma, byl pick-up oblíbený, a proto je i on znovu zařazen do výroby. Také tento model je možné vytunit a používat jako street verzi společně s Favoritem nebo Roadsterem. Je nutné poznamenat, že tyto modely nejsou vyráběny ve velkých sériích, jejich přestavba je pracnější a tomu odpovídá i cena.

Také v budoucnu budou vedle závodních verzí připravovány i civilní (také označované jako street nebo road verze) varianty plechových aut s jinými aerodynamickými doplňky, koly nebo polepy. Proto bude tato rubrika doplňována popisy úprav a fotografiemi modelů se sníženými podvozky, na velkých kolech, v metalíze a podobně.

[zpět na obsah]



Hlavní navigace

Vstup pro obchodníky

Výběr jazykové verze

Europa Cup Auto